Läronämndens yttrande
2005:6y
Anställningsansvar

Till Läronämnden har för yttrande överlämnats motionen 2005:88.

Läronämnden vill hänvisa till sitt yttrande Ln 1999:3 över förslaget till 1999 års kyrkoordning, enligt vilken arbetsgivaransvaret för prästerna i församlingstjänst överfördes till församlingarna.

Kyrkoordningen innebär att prästerna anställs lokalt, medan tillsynen över deras utövning av sitt uppdrag sker genom stiftets organ. Därigenom skiljes de arbetsrättsliga frågorna från de frågor som gäller vigningstjänstens innehåll. Frågor om innehållet i uppdraget inom vigningstjänsten och utövningen av förkunnelse och sakramentsförvaltning prövas ej av det lokala organet medan frågor om förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare regleras lokalt. Kyrkoordningens bestämmelser om inflytande från domkapitlet i många av de frågor som rör prästanställningen avser att garantera att bestämmelserna de facto ej skall medföra en kongregationalisering (en kyrkosyn där församlingarnas oberoende av varandra är en grundläggande princip).

I remissomgången av Kyrkoordningsförslaget hävdades från de Teologiska fakulteterna att den föreslagna ordningen med lokal anställning av prästerna innebär en förskjutning i kongregationalistisk riktning. Läronämnden skulle dela en sådan uppfattning om inte andra förändringar skett, t.ex. domkapitlets tillsyn över församlingarna och det klargörande av kyrkoherdens ställning som Kyrkoordningen ger uttryck för.

Med nuvarande ordning har alla anställda, såväl vigda till kyrkans vigningstjänst som inte vigda, samma relation till de lokala församlingen och kyrkoherden med hennes/hans ansvar för ledning och övergripande tillsyn. Från läromässig synpunkt finns inget att invända mot motionens förslag att överföra präster och diakoner till stiftsanställning. Däremot skulle en sådan förändring förutsätta en ingående kyrkorättslig bearbetning av hithörande frågor.

Uppsala den 30 augusti 2005

På Läronämndens vägnar

KG Hammar

Ingemar Söderström

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius, biskop Martin Lind, biskop Erik Aurelius, biskop Jonas Jonson, biskop Claes-Bertil Ytterberg, biskop Anders Wejryd*, biskop Christina Odenberg, biskop Carl Axel Aurelius, biskop Esbjörn Hagberg, biskop Tony Guldbrandzén*, biskop Hans Stiglund, biskop Lennart Koskinen, biskop Caroline Krook, Edgar Almén, Astrid Andersson Wretmark, Fredrik Lindström, Jesper Svartvik, Curt Forsbring, Cristina Grenholm och Ann-Cathrin Jarl.

* Ej närvarande vid betänkandets slutjustering.